fredag, december 26, 2008

idag har jag varit "fotoassistent" till rikard. kände dock inte att jag hjälpte till så himla mkt men hoppas jag gjorde någon nytta mer än att hålla honom vaken på vägen hem i alla fall. fick fota söta grandisar och söt valp av okänd ras. grand danois är verkligen en av mina favoritraser även om jag tycker att de är lite för mesiga. nä, jakthundar som tar vildsvin utan större problem är mer sånt jag gillar. och grandisar såklart, för de är helt klart speciella. (bild från tidigare fotojobb)

sitter och försöker välja mellan två objektiv, men har typ bestämt mig egentligen, ska bara hitta bra övertygande argument. he he. jämförelse från scandinavianphoto.se. det lutar (självklart) åt det bättre av dom, sigma 30mm f/1,4.

3 kommentarer:

  1. Hmm, alltså om man verkligen hade velat sno bilderna så är det ju väldigt enkelt att klona bort texten i båda fallen ändå :P Men sen eftersom många av dina bilder är personliga eller som i de senaste är på din familj/släkt så är det nog ändå ingen stor målgrupp som vill sno bilderna :p Men jag vet inte! Kanske är bäst att skydda dom...

    Kul att du la till mig :)
    /versatile

    SvaraRadera
  2. Nikon är det bättre av de där två objektiven. Dock skulle jag ändå råda dig att ta en titt på nikons 50mm 1,4. Det är så skarpt att man inte fattar hur skarpt det är. Om du jämför bilder mellan de två objektiven du väljer mellan och tittar på vinjetteringar och kantskärpa så lovar jag att du kommer se at nikongluggen är bättre. Det är bara ljusstyrkan som talar för sigmat men skärpedjupet på 1,4 är så sjukt litet och skärpan är så dålig på en sådan bländare att jag verkligen rekomenderar dig att titta extra på nikons variant. Jag sitter själv och försöker sälja av en massa sigmagluggar nu som jag trodde var bra förrut. Det är svårt att bli av med dom..

    SvaraRadera
  3. Nikons 28mm är det bättre av dom du tittar på.. Det är bara ljusstyrkan som talar för sigmat. Kanke priset också men spara en månad till i så fall.. Om du kan hitta exempelbilder med båda objektiven så tycker jag du ska ta en titt på kantskärpan och vinjetteringarna så ser du att nikongluggen får en renare bild. på f1,4 så är resultatet så pass oskarpt i alla fall att det inte är en bländare man använder förutom i yttersta nödfall. På alla objektiv, alltid, är skärpan som bäst på f/8 och ett märkesobjektiv är alltid skarpare än ett piratdito.

    SvaraRadera