tisdag, december 23, 2008

nu på morron, japp jag är redan uppe, läste jag i carolinas blogg om att vissa längtar till julen och andra inte. de som längtar har väl sina randiga och rutiga orsaker som oftast är väldigt självklara - klappar & mat. de som inte längtar har oftast inte lika självklara orsaker.

jag är en av dom som inte längtar efter julafton.

inte på något sätt alls.

och varför? jag skulle gissa att ni som inte känner mig har en miljon anledningar i bakhuvudet just nu. men jag gissar också att det mest är otrevliga anledningar såsom att jag är ensam, är allergisk mot granen eller liknande. svaret på frågan "varför?" är att jag är wiccan. jag firade yule i söndags med att åka till farmor och ge henne en digital fotoram som hon blev väldans glad för. yule är min julafton, men eftersom de ligger så nära inpå varandra och normalt folk inte pallar fira "julafton" (om än en något annorlunda) med mig på yule så gör jag det med dom på julafton.


vad jag då gör på julafton är inget annorlunda jämtemot en vanlig vardag, men jag försöker göra yule lite speciell i alla fall. jag är visserligen en wiccan, men precis som vissa andra som inte är kristna firar jag julafton för att få vara med släkt och vänner.


julafton är inte längre en kristen högtid, det är ett kommersiellt jippo som en gång i tiden hade ett syfte annat än att få flest och dyrast julklappar. för de flesta är det här julbilder, länk1 & länk2. men för mig är de bilder i det här inlägget yule-bilder och därmed och julbilder. även om det inte är snö på alla så har det ju faktiskt inte varit någon snö i år (därav två bilder från förra året).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar